Arbetsuppgifter på vatten

SAMS 2 sid 676 - 681.

1. Förklara med hjälp av skissen på sid. 676 hur människan påverkar grundvattnet!

2. Läs sid. 677 och framåt och förklara följande siffror: 2 600 meter, 70%. 9%, 85%, 6%, 1%, 57 meter, 45 cm, 2,5 cm!!

3. I vilka olika former uppträder vatten?

4. I vilka former uppträder sötvatten?

5. Var finns det grundvatten som går högt upp i öknarna?

6. Ge ex. på områden där man har problem med grundvattennivån!

7. Grundvattnet är vår viktigaste vattenreserv. Hur kan den gå förlorad?

8. Var på jorden är det vattenbrist respektive vattenöverskott? Förklara varför det är så!!

9. Markera dessa områden på blindkartan!

10. Varför är Sverige så gynnat?

11. Hur klarar Mellaneuropa sin vattenförsörjning?

12. Hur mycket vatten krävs för att producera en brödskiva? 13. Beskriv vattenproblemen i: Europa (floderna)! U-länderna! Storstäderna! Egypten!

14. Varför ökar efterfrågan på vatten hela tiden?

Ord att förklara, ge, åk 8 SAMS 2 sid 690 - 700.

1.Shelf

2. Kontinentalbrant

3. Djuphavsbäcken

4. Djuphavsgrav

5. Bergsrygg

6. Ekolod

7. Oceanograf

8. Salthalt

9. Bräckt vatten

10. Havstemperatur

11. Kontiki

12. Golfströmmen

13. Havsströmmar

14. Ebb

15. Flod

16. Nipflod

17. Springflod

Tillbaka till föregående sida!