Den
15/6 2004 åkte Kerstin och jag till Åland. På återvägen satt vi
och såg skärgården glida förbi och vi försökte som vanligt hitta
Furusund, för att om möjligt också hitta Högmarsö, den ö där jag
jobbade som rostskrapare och allt i allo när jag var 23 år. På tidigare
resor hade vi alltid misslyckats i vårt sökande efter ön, men den här
gången rådfrågade jag en herre som stod bakom oss. "Det där är
Furusund", sa han, "snart kommer Högmarsö".
Skulle
vi lyckas den här gången? Jo då, efter en stund ser vi Högmarsö och
det som jag var intresserad av, Furusunds slip, min arbetsplats en sommar
för länge sedan. Vi såg den typiska, stora rödfärgade byggnaden, som
en stor lada med ett rektangulärt utrymme utan vägg i fronten. Där
spelade man upp båtarna och släppte ned dem när de var klara. En ny
silhuett hade dykt upp, en stor kran (som tidigare, visade det sig,
hade suttit på bärgningsfartyget Belos). Då kom Kerstin på idén att
vi skulle kombinera vår resa till pappas och mammas grav i Västland med
ett besök på Högmarsö. Vilken fantastisk idé! Två dagar efter for
vi!
Det
var inte lätt att hitta vägen. Svårast var det att ta sig fram till
Svartnö. Genom min vän Runo, som jag träffade på Högmarsö och haft
kontakt med alltsedan dess, visste jag att man inte längre behövde åka
skärgårdsbåt som tidigare. Förr åkte man med båten Hugin från Solö,
nu finns det bro till Svartnö och därifrån kan man åka färja (invigd
1971, tre år efter att jag hade arbetat där) till Högmarsö. Vi åkte
ner till bryggan i Solö och där frågade vi en man hur man skulle åka.
"Fortsätt en bit framåt, så ser ni avtaget till färjan",
sade han. Vi följde rådet och snart var vi ombord på färjan, som
kostade 60 kronor t o r.
När
vi korsat sundet och åkt av far vi på måfå, vägen från färjan har
jag aldrig åkt tidigare. Så småningom kommer vi fram till affären, som
ska öppna om en vecka (den 24/6). Innan vi åkte ombord på färjan frågade
jag en dam som satt i en Saab vad det kostade att åka och hur ofta färjan
gick. Henne träffar vi nu igen vid affären. Hon heter Ulva och har
drivit affären i många år. De köpte huset som sommarhus (1969 om jag
minns rätt, alltså året efter att jag arbetade där), men tyckte det
var synd att inte affärsverksamheten skulle fortsätta. Så de fortsatte
verksamheten! Numera kommer deras dotter hem från Canada för att
driva affären, numera en ICA nära-butik, under sommaren -
fantastiskt, eller hur?
Av
Ulva fick vi också veta lite om de människor som jag arbetade med. Att förmannens
hustru hade avlidit förra året och att de andra som arbetat där också
var döda. Barackerna där vi sommarjobbare bodde inkvarterade hade
rivits. Hon "gav oss lov" att passera nere vid kajen, för att
vi skulle kunna komma fram till slipen.
När
vi passerat förman Adolfs hus, så var vi framme vid slipen, c:a 100
meter från affären. Där dyker det upp en mycket reslig ung man som ser
lite frågande ut. Han presenterar sig som Tomas. Jag berättar att jag
arbetat som sommarjobbare där för länge sen och att jag vill visa min
fru den plats som jag pratat om så mycket. Han sätter omedelbart igång
med att guida! Jag tycker förstås att det är jättekul att det
fortfarande bedrivs verksamhet med båtar på slipen (om jag förstått
det rätt har verksamheten varit nedlagd tidvis. Det har varit slip där
sedan 1872).
Han
berättar att numer drivs verksamheten på så sätt att folk får hyra in
sig och arbeta med sina båtar på slipen. När jag var där bestod det
mesta jobbet i att dra upp pråmar, skrapa rosten på dem, slå
vattenlinjen och måla dem. Sen åkte de ner i sjön igen. En och annan färja
dök väl också upp för behandling. Alltså en helt annan verksamhet i
dag än tidigare. Hela tiden fotograferar jag för att kunna dokumentera.
Tomas berättar om byggnaderna. Och om båtarna som ligger där, en del
halvfärdiga och en del som kommit lite längre i processen. En båt Saint
Louis har använts som sanerare vid oljeplattformar. Det ligger en båt
som har varit någon slags militärbåt. De köpte varvsägaren in tolv av
och har sålt alla utom två. De har mycket bra sjöegenskaper. Där
ligger också ägarens eget upprustningsobjekt, med tre nymålade master
liggande framför sig på babordssidan. Tomas håller på att rusta en båt
som han sen ska ha som husbåt (om jag förstod det rätt). Tänk vad
fantastiskt - att bo på en båt inne i Stockholm, och sen, rätt var det
är bara kunna kasta loss och åka dit näsan pekar? Där ligger också en
jättefin båt som heter Nordic Star, en tvåmastare som antingen är väldigt
välbehållen eller också mycket smakfullt renoverad.
Jag
berättar lite om hur det var när jag jobbade där 1968. Om att vi bodde
i baracker ovanför och att vi brukade meta abborre från bryggan med bara
metrev. Ibland var det ju tufft och vi tyckte kanske att Adolf var lite orättvis
ibland, när vi gjort vårt bästa och ville ha nya arbetsuppgifter och
han avslutade med kommentaren: "Ah, det var samma, det blir ändå
ingenting gjort". Men det tyckte Tomas var ett bra uttryck och lovade
återintroducera det på Furusunds slip. Ja tänk vad en Ålandsresa, som
leder till en Högmarsöresa kan leda till mycket!
Efter
att Kerstin fotograferat mig tillsammans med Tomas och sedan framför en
liten kran framför det hus där Adolf bodde, så drar vi iväg mot
fastlandet igen. Några bilder på färjan igen innan vi åker iväg mot
vandrarhemmet i Dannemora, en gammal gruvarbetarbostad från början av
nittonhundratalet. Den verksamheten lades ner för ett antal år sedan.
Och i dessa tider av företagsflytt och nedläggningar är det roligt att
se att folk startar verksamheter, verksamheter med gamla traditioner med
nytt och förändrat innehåll!, som man gjort på Högmarsö och
Furusunds slip!
Men kom bara ihåg en sak: Det var samma - det blir ändå ingenting
gjort....
|