Striden mellan kyrka och stat.

 

 

Augustinus: (354-430)

 

 

En av kyrkofäderna. 410, De Civitate Dei – Om gudsstaten. Enligt Augustinus så finns det två riken:


Gudsriket och djävulsriket.

Det finns en gudomlig plan för historien och kungariken uppstår och faller enligt den planen.

Historiens huvuduppgift för A. är att frälsa själar. Frälsningen består av Guds nåd ej av Caesars (=kejsarens) segrar.

Läget vid mitten av 1000-talet:

I st f att kyrkan var den ledande (enligt den påvliga teorin från Augustinus) så kontrollerades kyrkan av den världsliga aristokratin. Godsherrar utsåg präster och kungarna utsåg biskopar och abbotar.

Prästerskapet blev sekulariserat, förvärldsligat. Simoni och celibatsbrott.

Rom:

Korruption. Påvedömet var i händerna på den romerska adeln på 1000-talets tidigare del. Ämbetet såldes av en påve som hette Benedikt och krävdes sen tillbaka. 1046 rivaliserar Benedikt IX och två andra om titeln som påve.

Då intervenerar den tyske kejsaren Henrik III och avsätter alla tre. Han tillsätter den förste av reformpåvarna.

Leo IX (1049-1054) var den dugligaste av dem.

Leo motarbetade simoni och celibatsbrott. Hans iver att befästa påvemakten leder till konflikt med patriarken i Konstantinopel. År 1054 bryter man fullständigt och den östliga kyrkan kallas efter det den grekisk ortodoxa ( renlärig) till skillnad från den romersk-katolska (katolsk = allmän).

 

Leo utsåg många refomvänner till kardinaler, vilket ledde till ett ökat inflytande för dem och de kom ofta från klostren.

Påvevalsdekretet år 1059.

Kejsare och romerska lekmän skulle endast få godkänna påvarna efter det att kardinalerna valt dem.

Gregorius VII (1073-1085) förbjuder världslig investitur. Tidigare fick biskopar och abbottar en ring (äktenskapet med kyrkan) och en stav ( herde för hjorden) av den världslige herren vid investitu-ren.

Henrik IV vägrar att godkänna detta. Då avsätter och bannlyser påven honom. Adelsmännen vägrar då samarbeta med honom och han får gå till Canossa och göra avbön och få absolution (=avlös-ning=syndernas förlåtelse).

Påven godkänner hans ånger och häver bannlysningen. När han väl kommit till Tyskland så bryr han sig inte om påven och blir bannlyst igen. nu har Henrik övertaget och i början av 1080-talet intar han Rom.

Gregorius flyr till normanderna i Syditalien.

Konkordatet i Worms 1122 blir en kompromiss. Innebörd:

Tillbaka till Religionssidan!

Tillbaka till Kov-Vux-sidan