Liten musikhistoria från renässans till romantik.

 

Epoker.

 

Renässans 1450 - 1600: Ledande kompositör Palestrina

Musikestetiskt slagord: "dare spirite vivo alla parole" att ge orden levande ande genom toner Musikformer: speciellt madrigalen odlas.

Nya musikformer under renässansen:
· Självständigt musicerande utvecklas, bl a orgel- och lutmusik
· Operan uppstår, men den utvecklas främst under följande period!

Barocken 1600 - 1715.

Barock betyder oregelbunden, snedvriden (jmf: "Det är ju barockt!") Barocken var en reaktion mot renässansen räta linjer och exakthet. Barocken ville ha liv och rörelse!

Musikalisk tyngdpunkt: samspelet mellan olika instrumentgrupper spelar en dominerande roll - orkestern uppstår!

Musikformer:
· Orkestrala: svit, concerto grosso och (i anslutning till operan) ouverture eller sinfonia
· Orgel: fuga, toccata, variationer och sonater
· För klaverinstrument: (klavikord och cembalo) danser och småstycken Ledande   kompositörer: J S Bach och G F Händel.

Rokokon - den galanta stilen 1715 - 1760.

Rokokon är en fortsättning på barocken, fast rokokon är mer förfinad och intim Oskar Bie: "Den raka linjens monotoni kan böjas med kraft men också med lekande rörelse". Musiken var främst underhållning för hov och adel. Behagligt lättsinne i st f djup.

Musikformer: divertimento och serenad

Klassicism 1760-tal - tidigt 1800-tal.

Klassicismen var en reaktion på rokokons lättsinne. Antikens formideal skulle eftersträvas inom konst, musik och litteratur.

Musikaliska landvinningar:
· Symfoniorkestern får sin moderna utformning
· Crescendo- och diminuendotekniken utvecklas i st f barockens terassdynamik, som  innebar en kraftig ökning eller sänkning av styrkegraden (f, mf, p)

Kompositörer:

Haydn har drag av rokoko och klassicism. Mozart. Bethoven, som är ren klassicist, pekar fram mot Romantiken.

Romantiken - sträcker sig genom hela 1800-talet.

Perioden omfattar även konst och litteratur.
Rötterna finns i Rousseaus naturromantiska idéer ("Tillbaka till naturen!").
Från romantiken dagar härstammar intresset för naturen.
Romantikens kompositörer känner att de skriver musik för hela mänskligheten - varje beroende av samhället är ett hinder för den skapande utvecklingen (jmf våra åsikter om den frie konstnären).

Tonkonsten är äkta romantik och den slår över i andra konstarter. Poesin och musiken påverkar varandra och den romantiske tonsättaren blir tondiktare. (Många sånger skrivs för piano och vokalstämma).

Nya musikformer:
· Den symfoniska dikten: ingår i verk som brukar kallas programmusik. Motsatsen till   "absolut" musik, t ex Bachs fugor. S d försöker skildra icke-musikaliska förhållanden,
  t ex livet, en dikt o dyl Kompositioner: Bethovens Pastoralsymfoni (nr 6) Richard Strauss   Also Sprach Zarathustra Wagners verk Griegs Peer Gynt
· Lyriska stycken: små stämningsbilder ( i synnerhet för piano) som lämpade sig väl för   hemmusik. Kompositörer: Chopin, som förstod att uppskatt sitt lands folkmusik, t ex   mazurka och polonäs Grieg, som också använde folkmusik (inte Peer Gynt - s d efter   Ibsens drama) Liszt, Schubert, Schumann

Tillbaka till Kom-Vux-sidan! Tillbaka till historiesidan!