Musikhistorisk översikt från 1200-talet till Bach.


1. Colin Muset (Nordfrankrike, tidigt 1200-tal)

Handlar om en musiker som vandrar omkring hungrig och frysande. Inför vintern vill han bli inkvarterad hos en gästfri värd som undfägnar honom med de läckraste maträtter.

Text:

Quant je voi yver retourner, lors me voudroie sejorner.

Se je pooie oste trover Large qui ne vousist conter,

Qu´eust porc et buef et vennoison, Grasses velines et chapons

Et bon fromages en glaon.

Framförd på vevlira.

 

2. Maria Muoter (Tyskland 1349)

Vad handlar visan om? Märk årtalet (1349). Gisslarvisa från det hemska peståret 1349. Gisslariterna (av gissel = piska) drog från ställe till ställe genom Europa i stora skaror när Svarta döden (=Digerdöden) hemsökte Europa

 

Flagellanterna drog från plats till plats och bad till himlen om förskoning från den hemska plågan. Man hade ett kors där alla föll ned och gisslade varandra.

Text:

Maria Muoter reinu mait, Erbarm dich über die cristenheit

Erbarm dich ûber dinu kint, di noch in diesem ellend sint.

Maria Muoter gnade vol, du kannst und maht uns ghelfen vol.

Verlieh uns ann gnedigen dot, Und bhött uns da vor aller not.

Erwirb uns huld umm dines kint, dez rich niemmer dhain und gewinnt,

Daz er uns lös von aller not und bhötte vor dem gähen tot.

Falsettröst och vevlira (kvinnor var inte tillåtna i kyrkomusik).

 

3. Anonym (ur Cancionero Musical de Palacio c:a 1500)

Kärlekssång. Pase el agoa Julieta = kom över vattnet Julieta! ropar ynglingen till sin älskade. han är på den ena flodstranden och hon på den andra. ("Kom över vattnet" lär f ö kunna betyda "Var inte blyg".

 

Tre versioner: (Märk uppdelningen i olika satser)

  1. Instrumentalt: Sinka, pommer, basun, dulcian, hackbräde och slagverk
  2. Vokalkvartett: Fiddlor, lutor, dulcian och slagverk
  3. Sång i överstämmorna: + alla tidigare instrument och hög blockflöjt

     

    Text:

    Pase el agoa, ma Julieta, Dama, pase l´agoa. Venite vous a moy.

    Ju me´n anay en un vergel. Tres rosetas fui culler.

    Ma Julieta, Dama, pase l´agoa. Venite vous a moy.

  4. La Moriscue: Tielman Susato 1551: Ur The Dansereye.

    Tielman Susato var trumpetare i Antwerpen och han komponerade och arrangerade mycket musik. Morisk = arabisk spanjor

  5. Mounsier´s almain (William Byrd 1543 –1623. Ur Dances for broken

    consort from Thomas Morley ´First Booke of consort lessons´, 1559.

    Första publikationen i musikhistorien som innehåller kammarmusik för en speciellt angiven instrumentsättning. Spelades mest på privata teatrar ("broken consort") ofta en hel timme före föreställningen.

  6. De fyra årstiderna av Antonio Vivaldi.

    Le printemps – Våren. Allegro (=snabbt). Märk uppdelningen i olika satser = fyra årstider. Vivaldis viktigaste verk var violinkonserterna, som had stort inflytande på Bach. Han arrangerade många av dem för orgel och andra instrument.

    Vivaldi har komponerat:

    409 konserter – 136 kammarmusikverk – 54 sakrala körverk – 46 operor

  7. Brandenburgkonsert nr 4 av J S Bach (1685-1750).

    Beställningsverk av Christian Ludwig av Brandenburg. Bach gjorde sex Brandenburgkonserter. Han var påverkad av Vivaldi när han skrev dem. Bach var den förste som systematiskt använde tummen när han skrev verk. Han var en stor pedagog och visade alltid eleverna hur ett stycke skulle framföras på orgeln.

    Några instrument i Brandenburgkonserterna:

    Viola, cello, viola da gamba, flöjt, oboe, horn och cembalo.

    Bach var inte bara fruktbar på musikens område – han hade tjugo barn varav tre blev berömda musiker även de.

    Några verk:

    Das wohltemperierte Clavier, kantater, oratorier, passioner, mässor, koraler och fugor.

    Fuga betyder flykt på latin. (fugitive, refug) Den består av ett antal självständiga stämmor, vanligen två till fem, där temat först kommer ensamt i en stämma utan ledsagande stämma. Sen tas det upp av den andra stämman, medan den första går vidare i fri utformning. När temat förekommit i alla stämmor är den första delen klar.

     

    Den andra delen fortsätter med en fri behandling av temat eller så kommer temat varierat i andra taktarter. Till sist kommer en ökad spänning, genom s k trångföring, där temat tas upp av stämma efter stämma utan att den föregående stämman har avslutat hela sitt tema.

    Det hela är alltså ett slags kanon. Fugan är typisk för barocken.

  8. Carmina Burana (1937). Carl Orff.

Manuskriptet till Carmina Burana hittades år 1803 i ett benediktinerkloster i Bayern. Det innehöll studentsånger från 11- och 1200-talen. Texterna är skrivna på latin. De flesta är kärlekssånger och dryckesvisor och de som skrev dem har varit i uppror (som studenter alltid varit) mot sin trånga, medeltida värld.

Orff har skrivit musiken till en del av Bertold Brechts sånger och han är känd som musikalisk pedagog.

Tillbaka till historiesidan! Tillbaka till Kom-Vux-sidan!