Arbetsuppgifter på avsnittet Islam, sid 65 - 77,
Interskols läromedel för gymnasiet.

 


1. Vilken uppgift fick Muhammed av Allah?
2. Hur kunde man se på Muhammed att han var en profet?
3. Efter romarrikets fall blev det bråk mellan två stormakter i östra Medelhavsområdet, vilka?
4. Hur påverkades Islams utbredning av det här bråket?
5. Var ligger Mecka?
6. Vilken kulturell påverkan utsattes meckaborna för?
7. När levde Muhammed?
8. En förståndig karl var det, det kan man se på hans giftermål - hur?
9. Av vem fick Muhammed sina uppenbarelser?
10. Vad heter den heliga skrift där de uppenbarelserna samlades?
11. Muhammed var både religiös och politisk ledare, vad innebar det?
12. Vad var djihad för något?
13. Vad hände efter Muhammeds död med de områden som erövrats av honom (se även kartan på sidan 66)?
14. Hur är Koranen indelad?
15. Hur kan man se att Koranen har mycket gemensamt med Bibeln?
16. Vad är Sunna och Sharia?
17. Varför avbildar man inte Allah?
18. Vad kommer att ske på den yttersta dagen?
19. Vad betyder orden islam och predestination?
20. Finns det någon motsättning mellan att människan är totalt underkastad islam, predestination och att människan har en fri vilja?
21. Vilka är Islams fem grundpelare?
22. Sammanfatta kort de grundpelarna!
23. På vilket sätt skiljer sig t ex en mulla från en präst?
24. Hur påverkar budet om rituell renhet muslimens kult?
25. Beskriv i fem meningar hur en moské ser ut!
26. Varför skulle det vara otänkbart med en skulptur av Muhammed i en moské?
27. Beskriv kort hur islam påverkar lagarna och familjen!
28. Förklara orden fundamentalism, sekularism, modernism och shia!
29. Ge exempel på stater som tillhör de olika riktningarna som beskrivs i fråga 28!

 

Tillbaka till Kom-Vux-sidan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillbaka till Kom-Vux-sidan!