sök recension nytt!

Speltid: 528 min
Produktionsår: 1993
Bild: Fullscreen 1.33:1 Icke anamorfisk
Ljud: Dolby Surround 2.0
UPC: 332431010178

Handling

I maj 2004 visades det sista avsnittet av tv-serien Frasier i USA. Efter 11 år sattes slutpunkten för en av världens framgångsrikaste sitcoms. Med bland annat 31 Emmy-statyetter (tv:s motsvarighet till Oscar) och otaliga andra utmärkelser är Frasier den mest prisbelönta tv-serien någonsin. Och bara Vänner har dragit in mer pengar.

Frasier började som en spin off från succén Skål 1993. Psykiatrikern Frasier Crane flyttar från Boston på östkusten till ett jobb som radiopratare i Seattle på västkusten för att komma över sin skilsmässa. Där tvingas han ta hand om sin pappa, en bitter före detta polis som sjukpensionerats efter att ha blivit skjuten i höften under ett rån. Fadern och sonen har aldrig haft någon nära förhållande och blir ovänner om allting. De anställer därför den unga vackra hushållerskan och sjukgymnasten Daphne för orka stå ut med varandra. Frasiers radioproducent och mansslukare Roz och den pedantiske brodern Niles gör laguppställningen komplett.

Till skillnad från andra sitcoms, t ex Seinfeld, Våra värsta år och Vänner där många av karaktärerna är clownaktiga stereotyper, (t ex Kramer, Kelly, Joey) är karaktärerna i Frasier "riktiga" människor i mycket större utsträckning. Det finns också en del allvarliga scener här och där helt utan humor för att fördjupa personbeskrivningarna. Serien har lockat en äldre publik än andra sitcoms genom att ha något äldre skådespelare och en mer ?mogen? handling.

Serien har skrivits av några av USA:s främsta tv-författare, och trots att ingen från säsong ett fanns kvar till säsong elva har serien inte tappat i kvalitet, till skillnad från så många andra. Dialogen är många gånger ovanligt intellektuell för att vara en (amerikansk) sitcom. Skämt om exklusiva viner, antikviteter, psykiatri, kända filosofer och ordvitsar på latin är inte ovanliga.

Trots att inte ens många av fansen kan alla fem skådespelarna vid dess rätta namn, till skillnad från till exempel Vänner, har de alla tjänat hundratals miljoner kronor var på serien under åren. Kelsey Grammer själv var år 2001 världens genom tiderna högst betalde tv-skådespelare med 1,1 miljoner dollar per avsnitt. (26 miljoner dollar för en säsong.) Sista säsongen 2003-2004 tjänade han otroliga 38 miljoner dollar.

Grammer är den ende skådespelare som tre gånger vunnit en Emmy för samma roll, i serierna Skål, Vingar (gästskådespelare) och Frasier. Sammanlagt har han spelat Frasier Crane i över 20 år i sträck. Ett rekord han delar med James Arness som spelade Matt Dillon i västernserien Gunsmoke lika länge. Arness är i Sverige mest känd som Zeb i serien Macahans och monstret i sci-fi-klassikern The Thing från 1951. När Arness 2004 blev tillfrågad om han ville komma till en tillställning för att möta Grammer hälsade den buttre 201 centimeter långe jätten som dragit sig tillbaka från offentligheten sedan länge att Grammer "kunde dra åt helvete". Det blev aldrig nått möte.

Men Kelsey Grammer har inte bara haft framgångar. När han var barn mördades hans pappa. 1975 våldtogs och mördades hans då 18-åriga syster av tre män, något som skulle plåga Grammer svårt i 21 år. Två av hans halvbröder dog i en dykolycka 1980. Under 80- och 90-talet var Kelsey känd som en av de största festprissarna i Hollywood. Vilket inte säger lite; både alkohol, marijuana, valium och kokain konsumerades i enorma mängder. 1990 satt han 30 dagar i fängelse efter att ha misskött en rattfylleridom och under en säsong tvingades han jobba med fotboja. Inte förrän efter en våldsam bilkrasch 1996 sökte Grammer hjälp för sitt missbruk på berömda Betty Ford-kliniken sedan hans vänner från Frasier tvingat dit honom.

Obekräftade rykten säger att det blir en spin off med Frasier Crane där han för fjärde gången ska spela den berömde psykiatern, men ännu ihärdigare rykten säger att den republikanske Grammer kommer att försöka bli guvernör i Kalifornien efter Arnold Schwarzenegger.

Bild och ljud
Bilden är av god tv-kvalitet. Ljudet är dolby surround och klanderfritt. Det finns också ljudspår på franska och spanska, upplästa av hemska röster totalt utan inlevelse. Men det är underhållande att höra hur centraleuropéer upplever utländska tv-serier och långfilmer.

Text finns på engelska för hörselskadade, danska, norska och svenska. Fransk text saknas trots att det finns som val i menyn.

Längd: 24 avsnitt på 4 skivor, sammanlagt 8 timmar och 48 minuter.

Serien är enligt omslaget tillåten från 15 år!

Extramaterial

- Kommentarer till pilotavsnittet av producenterna/skaparna Peter Casey och David Lee. Intressanta kommentarer om skapandet av serien, om hur man fick tag i skådespelarna och hur serien fick sin utformning.
- Introduktion till Frasiers lägenhet med genomgång av de klassiska möblerna.
- Skapandet av Frasier.
- En sammanställning av de kändisröster som återfinns i nästan varje avsnitt avslutar extramaterialet. Många hundra av USA:s främsta skådespelare har gjort rösterna till de gäster som ringer till Frasier.

Extramaterialet är inte överväldigande stort, men av hög kvalitet. Det ska ju bli tio boxar till som ska ha extramaterial.

Sammanfattningsvis kan man bara konstatera att det inte går att misslyckas här. Världens bästa tv-serie på dvd plus en del extra material. Ett givet köp för alla älskare av sitcoms.

Plus