sök recension nytt!

Speltid: 100 min
Produktionsår: 1973
Bild: Widescreen 1.85:1 Anamorfisk
Ljud: Mono 1.0
UPC: 1313110719

Handling

"Mord eller självmord"? Är en fråga som ställs till tittaren och karaktärerna vid ett flertal tillfällen i denna italienska 70-tals-giallo (regisserad av Armando Crispino) som nu finns för första gången helt oklippt i USA. Anchor Bay ligger bakom släppet, och om man har haft tidigare erfarenhet med dem vet man ungefär vad man kan förvänta sig, och att kvalitén kan variera på en del punkter (som jag kommer att gå in på lite senare i recensionen). Hur de har lyckats med denna utgåva ska vi nu reda ut.

Den unga doktorn Simona (Mimsy Farmer) forskar om olika sorters självmord för att få ihop material till sin tes om ämnet. Efter ett tag blir det för mycket för henne. Obducenten (som hela tiden kommer med fel sorts kommentarer vid fel tillfälle) och alla döda kroppar på bårhuset försämrar hennes mentalitet, vilket leder till otäcka hallucinationer om att liken reser sig upp från sina bårar och går runt i bårhuset. De anställda råder Simona att gå hem för dagen, och väl hemma får hon besök av en annan ung kvinna vid namn Betty (hon presenterar sig inte vid det tillfället, så Simona vet inte hennes namn), som visar sig vara på väg att gifta sig med Simonas far. Nästa dag på bårhuset anländer ett nytt lik med ett, bokstavligt talat, förstört ansikte. En präst vid namn Paul (Barry Primus), som för övrigt är en väldigt misstänksam person med ett kort temperament och ett mörkt förflutet, kommer för att identifiera liket, och det visar sig vara hans syster Betty. Paul är övertygad om att Betty har blivit mördad, trots att allt tyder på självmord. Efter ett tag (när hon har fått en del ?påminnelser?) går det upp för Simona att liket som kom in under dagen var kvinnan som besökte henne kvällen innan, vilket leder till att prästen och hon har en del att prata om. Paul är hela tiden ute efter ledtrådar och misstänker de flesta, medan Simona är osäker på om det är ett mord eller självmord, men tillsammans hjälps de åt för att lösa mysteriet.

Det blir en hel del tvister under filmens gång för att förvirra tittaren så mycket som möjligt, precis som det ska vara i en bra giallo. Om man skulle kunna lista ut hur filmen slutar redan i början av den skulle halva nöjet vara förstört, eftersom det är en stor faktor till att dessa filmer är så pass underhållande.

En sak som förvånade mig var hur mycket miljöerna och inredningen i rummen betydde för filmen (för mig). Jag är inte den som brukar tänka på dessa saker, men här är det verkligen snyggt med hundratals blommor på en altan och snygga möbler i lägenheterna. Fotot har en stor betydelse för att det ser så bra ut, eftersom hela filmen är riktigt snyggt filmad, och att den utspelar sig i den vackra staden Rom gör ju inte direkt saken sämre.

Ennio Morricone, som har komponerat musiken till bland annat The Thing, Fistful of dollars, For a few dollars more med flera, ligger även bakom soundtracket till Autopsy. Här är det inte lika trallvänliga melodier som i de ovannämnda filmer, men musiken håller väldigt hög klass, och filmens huvudtema är riktigt bra. När spänningen ökar i filmen möts man av en obehaglig mix av kvinnostön och musik, samtidigt som korta inslag av något som liknar vulkanutbrott visas.

Som jag nämnde i inledningen av recensionen är denna utgåva helt oklippt. Tyvärr har jag inte sett någon annan än denna som jag kan jämföra med, men det är tydligen över 15 minuter nytt material! Och visst är det en del snygga och våldsamma scener, men det mesta är i scenerna från bårhuset, då det förekommer en del inälvor och annat otrevligt. Det finns en scen där karaktärerna helt plötsligt börjar prata italienska (även om man ser filmen med det engelska (dubbade) ljudspåret), och engelsk text uppenbarar sig (det finns normalt ingen text på disken). Detta beror på att just den scenen aldrig blev dubbad eller att den försvann, vilket av alternativen vet jag inte riktigt, hur som helst blev jag måttligt förvånad.

Att disken saknar engelsk text är ett stort minus. För det första på grund av att dubbningen inte är den bästa, vilket gör det svårt att höra vad de säger ibland. För det andra så hade det vart kul att se filmen med originalljudspåret där det är italienskt tal, men för att göra det måste man vara rätt duktigt på italienska.

Bild & Ljud

Widescreen 1.85:1 (anamorfisk) ? Det har hänt många gånger att jag har blivit besviken på Anchor Bay's bildkvalité på sina utgåvar, men den här gånge har de lyckats förvånansvärt bra! Snygga färger och en naturlig svärta gör bilden till en av utgåvans starka sidor. Under nattscenerna kan man skåda lite gryn, men det är absolut ingenting som drar ner betyget, eftersom det knappt märks.

Dolby Digital Mono? Här finner vi en av utgåvans stora svagheter. Det finns, som jag nämnde tidigare, två ljudspår. Ett engelskt (dubbat) och ett italienskt (original). Dubbningen är inte den bästa, känns inte riktigt som om den är gjord med största möjliga känsla, och det leder till att det blir svårt att höra vad de säger utan att man har väldigt hög volym på TV:n.

Extramaterial

Utgåvans andra svaghet? Två trailers är inte speciellt mycket att hurra för.

* International The Victim Trailer
* U.S. Theatrical Trailer

Sammanfattning

Autopsy är en väldigt bra och underhållande film vars starka sidor är handlingen, fotot och miljöerna. Tyvärr är utgåvan inte helt perfekt, då extramaterialet och ljudet inte är det bästa. Lite mer jobb på de punkterna så hade det blivit mycket bättre. Det var det här jag menade i inledningen av recensionen då jag nämnde att kvalitén på Anchor Bay?s utgåvor kan variera från utgåva till utgåva.

Plus

+ Överraskande bra bild
+ Handlingen