sök recension nytt!

Speltid: 82 min
Produktionsår: 2003
Bild: Widescreen 1.85:1 Anamorfisk
Ljud: Dolby Digital 5.1
UPC: 5050583003160

Handling

Sinbad - Legenden om de sju haven är en mycket underhållande film från Dreamworks, som tidigare gjort tecknade storfilmer som Antz, Chicken Run och självklart Shrek-filmerna. Filmen baseras på den gamla sagan om Sinbad och hans sjörövarkumpaner, men tillåter sig själv samtidigt att försöka förnya legenden och få den att passa dagens publik. Det vore ju ganska tråkigt annars.

I början av filmen får vi möta Sinbad och hans besättning mitt under en pågående kapning av prinsen Proteus skepp. Proteus är på väg till Syrakusa med Fredsboken, en bok som upprätthåller fred i landet så länge den är öppen. Dock så går allting snett då Gudinnan av Kaos, Eris, blandar sig i leken och sänder ut sitt havsmonster för att förgöra prinsens skepp och ta hand om boken själv. Sinbad och Proteus, vilka visar sig vara gamla vänner sedan barndomen, lyckas dock stoppa monstret. Eris tar då till fånga Sinbad och sluter en pakt med honom... "Stjäl boken och ge den till mig så kommer du att bli rikare än du någonsin kunnat föreställa dig", ungefär. När sedan Eris får tag på boken och stänger den så blir det Sinbads uppgift att åka och ta tillbaka den.. och det är nu filmen egentligen börjar!

Den här filmen är ett riktigt grafiskt mästerverk, otroligt snygga specialeffekter och grymt härlig känsla genom hela filmen. Färgerna är näst intill oslagbara och tempot i såväl dialogen som fajterna är hur bra som helst. Sinbads röst görs av Brad Pitt och han gör ett mycket bra jobb. Han är rapp i käften och rösten passar karaktären perfekt. Övriga skådespelare som gör röster är Michelle Pfeiffer (Eris), Catherine Zeta-Jones (Marina), Joseph Fiennes (Proteus) och Dennis Haysbert (Kale).

Filmen är underhållande från början till slut, även om tempot ibland saktas ner för att driva på storyn och utveckla karaktärerna lite grann. Det är tydligt att den här filmen riktar sig såväl mot den yngre publiken som den lite äldre. Skämten har ibland en lite "under bältet"-nivå, vilket är tydligt att det är riktat mot de äldre. Den här filmen rekommenderas starkt till alla som gillar tecknad film i samma stil som Shrek, Aladdin, Vägen till Egypten eller liknande.

Extramaterialet på skivan är riktigt bra det också, några underhållande spel, karaktärsbeskrivningar och en interaktiv kortfilm håller barnen sysselsatta i timmar. Just det, barnen... För på extramaterialet märks det verkligen att Dreamworks har fokuserat på barnen. Inget här är direkt riktat mot de äldre, vilket är lite synd. Det är väl isåfall kommentarspåret och dokumentären som vi har mest nöje av.

Bild & Ljud

Som vanligt när det handlar om tecknat och Dreamworks så är bildkvaliteten något utöver det vanliga. Brutalt skarp bild skulle jag vilja säga, detaljrik och otroligt snygg. Ljudmixen är även den riktigt bra, tal och effekter framstår ruggigt bra. Det här är en film som verkligen använder sig av Dolby Digital-teknikens fördelar och placerar tittaren (lyssnaren?) i centrum av händelserna.

Sammanfattning

Den här dvdn är ett måste för alla fans av Dreamworks tidigare produktioner. Oslagbar kvalitet på grafiken, grym bild- och ljudkvalitet samt en riktigt underhållande film gör att det här är ett givet köp! Att det dessutom ingår en hel del riktigt underhållande extramaterial (om än kanske mest för de yngre) gör ju inte saken sämre.

Extramaterial

- Cyclops Island, en interaktiv minifilm där man kan välja vem man vill följa
- "The Making of Sinbad"